Diagnoza czynników w organizacji ograniczających skuteczność pracowników
Bariery efektywności
Praktycznie każda organizacja dąży do tego, by jej pracownicy byli jak najefektywniejsi. Od tego bowiem zależy, na ile udaje się realizować jej strategiczne cele. Można powiedzieć więcej - podstawowym celem każdego działu HR (jakkolwiek zostanie on w organizacji nazwany) jest zapewnienie efektywnie funkcjonującej kadry pracowników. Czy można to robić, jeśli nie wiemy, jakie czynniki w organizacji ograniczają ich efektywność?
Grzegorz Filipowicz
Autor jest ekspertem w ProFirma Sp. z o.o. Specjalizuje się w dziedzinie zarządzania kompetencjami i Human Performance Improvement. Autor książek, narzędzi i materiałów edukacyjnych w obu tych obszarach.
Kontakt:
grzegorz.filipowicz@profirma.pl
Ken Blanchard napisał kiedyś, że każdy menedżer, przychodząc rano do pracy, powinien zastanowić się, co może zrobić, aby pomóc swoim pracownikom efektywnie pracować oraz czego nie powinien robić, aby pomóc im jeszcze bardziej. Myślę, że regułę tę można znacznie rozszerzyć - niemal na całą organizację, a na pewno na wszelkie działania w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Inaczej mówiąc, jako specjaliści od zarządzania i HR powinniśmy nieustannie zastanawiać się nad dwoma kwestiami: w jaki sposób możemy wesprzeć pracowników w rozwoju ich efektywności oraz jakie bariery powinniśmy usuwać, aby w pełni wykorzystać ich potencjał. Wydaje się, że zbyt często koncentrujemy się na pierwszej kwestii, zapominając, że żadne działanie rozwojowe nie przyniesie spodziewanych efektów, jeśli jednocześnie nie wyeliminujemy barier utrudniających ludziom pracę. Sytuacja tym bardziej wydaje się trudna, że najczęściej tak naprawdę nie wiemy, co dokładnie przeszkadza pracownikom. Poruszamy się wówczas jak we mgle. Możemy wdrażać na przykład rewelacyjne programy szkoleniowe bądź motywacyjne, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a czasem wręcz rezultaty te są odwrotne do spodziewanych.
