Jaka jest rola komunikacji w biznesie?
Wiele spraw biznesowych załatwiamy podczas business lunchu. Zastanawiam się jednak, ile czasu należy poświęcić na prowadzenie tzw. rozmów o wszystkim i o niczym, kiedy przejść do spraw biznesowych. Jakich zwrotów nie powinniśmy używać? I wreszcie czy są sytuacje, gdy dopuszczalne jest odebranie telefonu podczas spotkania biznesowego?
PROBLEM
ODPOWIEDŹ
Business lunch na stałe zagościł już w naszej kulturze biznesowej. Badania wskazują, że sposób zachowania się przy stole, stopień przestrzegania etykiety może mieć znaczący wpływ na przebieg negocjacji. Tej tematyce poświęcono wiele książek. Jedną z nich jest "Business lunch. Zdobywanie klientów wczesnym popołudniem" autorstwa Robin Jay. Autorka omawia szeroko to, co akcentowane jest już praktycznie we wszystkich podręcznikach dotyczących zachowania w biznesie, a mianowicie rolę przestrzegania takich zasad savoir-vivre’u jak szacunek dla drugiego człowieka, zainteresowanie jego ludzkimi potrzebami i problemami. Zasady te realizujemy przede wszystkim w momencie komunikowania się, głównie w sposobie prowadzenia rozmowy.
