Jaki błąd, Państwa zdaniem, jest najczęściej popełniany w procesie rekrutacji?
Joanna Ziejewska
specjalista ds. rekrutacji
Media Expert
Zatrudnienie niewłaściwej osoby to kosztowny dla firmy błąd - uwzględnia czasochłonny proces rekrutacji, szkolenia, niższą efektywność nowo zatrudnionej osoby w okresie wdrożenia na nowym stanowisku pracy itp. W mojej opinii najczęstszym i najbardziej istotnym błędem z perspektywy organizacji jest brak analizy stanowiska pracy bądź źle dokonana analiza, a co za tym idzie, niewłaściwie określony profil kandydata. Jeśli nie wiemy, kogo szukamy, nie jesteśmy w stanie znaleźć odpowiedniej osoby. Poszukując talentów, musimy już na początku bardzo dokładnie przeanalizować charakter stanowiska, a także oczekiwania dotyczące cech osobowościowych i umiejętności - koniecznych i mile widzianych - oraz postawy poszukiwanej osoby. Właśnie na tym etapie bardzo często dochodzi do błędu, w rezultacie czego proces rekrutacji okazuje się mało skuteczny. Na wstępie warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie, czym dana osoba miałaby się cechować oraz jakie niezbędne kompetencje, umiejętności musi posiadać. W ten sposób stworzony profil kandydata stanowi punkt wyjścia dla jakichkolwiek działań rekrutacyjnych. To filar, dzięki któremu rekruter może uniknąć innych towarzyszących temu procesowi pułapek, jak np. stereotypy, efekt pierwszeństwa czy świeżości. W tworzeniu profilu kluczową rolę odgrywają wszystkie osoby odpowiedzialne za zatrudnianie, ich zadaniem jest ustalenie kryteriów oraz skali oceny, dzięki czemu możliwa będzie obiektywna ocena predyspozycji, a tym samym rzetelne porównanie profilu kandydata z oczekiwaniami na danym stanowisku, co w rezultacie umożliwi zatrudnienie odpowiedniej osoby.
