czyli elastyczne zarządzanie organizacjami funkcjonującymi w kulturze adhokracji i kulturze klanu
Gotowość do zmian
Jakie wartości niesie kultura organizacyjna i jakie są jej aspekty - jawne i ukryte - wiemy. Nad zagadnieniem kształtowania i definiowania kultury organizacyjnej pochyla się wielu naukowców, natomiast praktycy biznesu często nie doceniają jej wartości.
Anna Karwacka
Autorka jest partnerem w firmie szkoleniowo-doradczej Call Center Training, konsultantem HR, praktykiem zarządzania, wykładowcą. Specjalizuje się w doradztwie personalnym, szkoleniach, coachingu i treningach z zakresu systemów zarządzania, systemów doboru, obsługi klienta.
Kontakt:
a.karwacka@cctraining.pl
Według K. Camerona i R. Quinna kultura organizacyjna jest zbiorem wartości uznanych za oczywiste, założeń, wspólnych oczekiwań, definicji oraz elementów pamięci zbiorowej1. Niektórzy twierdzą, że kultury organizacyjnej nie ma - a bynajmniej nie wpływa ona na sposób funkcjonowania organizacji. Jednak przywołany poniżej przykład firmy outsourcingowej dowodzi, że kultura organizacyjna wpływa na efektywność biznesową organizacji.
Jako firma doradcza mieliśmy w ostatnim czasie okazję obserwować studium upadku jednej z większych korporacji branży mediowej. W planowanej synergii biznesowej po połączeniu dwóch grup kapitałowych nie doceniono wagi kształtowanej przez wiele lat kultur dwóch różnych organizacji - jednej budowanej w kulturze klanu z elementami kultury adhokracji - żeńskiej kulturze organizacyjnej; drugiej kulturze hierarchicznej - z wyraźnymi cechami męskiej kultury organizacyjnej. Kultura adhokracji i kultura klanu najczęściej współwystępują z kulturą żeńską, a kultura hierarchiczna i kultura rynku z męską kulturą organizacyjną (tak też było w przypadku opisywanej organizacji).
