czyli kształcenie kompetencji przyszłych pracowników
Zatrudnij swojego studenta
Do 2020 r. liczba polskich studentów ma zmniejszyć się o 40 proc., czyli o około 700 tysięcy1. O specjalistów będzie coraz trudniej. Dlatego już teraz warto pomyśleć o narzędziach kształcenia kompetencyjnego przyszłych pracowników i budowaniu lojalności studentów wobec marki pracodawcy.
Marta Kaczmarek
Autorka jest ekspertem rynku BPO/SSC i specjalistą w zakresie komunikacji B2B. Posiada tytuł Executive Master of Business Administration. Jest związana z agencją PR Link Leaders i biurem spikerów biznesowych Prime Speakers.
Kontakt:
marta.kaczmarek@primespeakers.pl
Business 2 Universities (B2U) to idea współpracy przedstawicieli biznesu z uczelniami wyższymi. Firmy organizują szkolenia i staże, współtworzą programy nauczania i fundują stypendia dla najzdolniejszych studentów, zasiadają w radach programowych, finansują sprzęt audiowizualny i pomoce dydaktyczne. Jednym słowem, inwestują w swój wizerunek jako pracodawcy, a przede wszystkim w zaplecze potencjalnych kadr.
Firmy szukają kompetencji
Obecnie w Polsce studiuje około 1,93 mln osób. Rocznie mury 450 polskich uczelni opuszcza niecałe 400 tys. absolwentów. Jest z czego wybierać? Niekoniecznie. Co drugi pracodawca deklaruje, że ma problemy ze znalezieniem pracownika o odpowiednich kwalifikacjach. Swój poziom przygotowania do rynku pracy źle oceniają sami studenci. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SGH i Deloitte na początku 2010 r., aż 49 proc. z nich twierdzi, że nie posiada odpowiednich umiejętności, a ponad 54 proc. przyznaje, że nie potrafi szukać pracy. Wynika to między innymi z bierności studentów. 15 proc. z nich przyznaje, że nie zdobywało doświadczenia zawodowego podczas studiów, a 25 proc. nie miało jeszcze żadnych doświadczeń zawodowych w momencie prowadzenia badania.
