Praktyczne różnice między zmianą a innowacją
Innowacje na czasie
Inicjatywy innowacyjne, prawidłowo przeprowadzone, wymagają zmiany. Inicjatywy zmian, aby zakończyły się sukcesem, wymagają innowacji. Dlatego też, aby być innowatorem, menedżer musi być agentem zmiany.
Mirosława Tkaczuk
Autorka jest coachem i trenerem. Prowadzi life i biznes coaching. Specjalizuje się w projektach z zarządzania i komunikacji.
Kontakt: miroslawa.tkaczuk@achieveglobal.pl
AchieveGlobal przeprowadziło jakiś czas temu dwa główne projekty badawcze - jeden skupiający się na budowaniu zdolności do zmiany i drugi dotyczący innowacji1. Zaskoczeniem było to, że wielu z respondentów zapytało o różnicę pomiędzy tymi dwoma terminami.
Wszystkich menedżerów, którzy brali udział w badaniu, pytano o wyjaśnienie praktycznej różnicy pomiędzy zmianą a innowacją. Podczas gdy każda innowacja wymaga zmiany, powiedzieli, nie każda zmiana może być traktowana jako innowacja (na przykład redukcje zatrudnienia z przyczyn ekonomicznych). Niektórzy przywódcy przytaczali kluczowe emocjonalne różnice. "W zmianie wyprowadzasz ludzi z doliny łez. W innowacji, jest także dużo emocji, ale one są pozytywne, entuzjastyczne".
Obawy wśród liderów
Ponieważ innowacja kreuje nową wartość dla klienta, zespołu, organizacji, a nawet społeczeństwa - jest postrzegana raczej jako bardziej dążąca do czegoś pozytywnego niż destrukcyjna. To generuje pozytywną energię, podekscytowanie, sens działania naprzód.
