Wpływ projektów społecznej odpowiedzialności biznesu na postawy i zaangażowanie pracownicze
Nieodwracalny trend
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jest obecnie jedną z kluczowych działalności organizacji w Polsce. Firmy podejmują konkretne działania, które odpowiednio zaplanowane, wpisane w strategię, misję i wartości mogą pozytywnie wpływać nie tylko na wzrost zaufania pracowników, lecz także na pozytywny wizerunek zewnętrzny.
Piotr Żołądkowski
Autor jest wykładowcą w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie. Prowadził również zajęcia w Studium Zarządzania Zasobami Ludzkimi INE PAN. Jest konsultantem firm w zakresie PR.
Kontakt:
p.zoladkowski@vizja.pl
Według danych Forum Odpowiedzialnego Biznesu (www.odpowiedzialnybiznes.pl) korzyści, jakie płyną z realizacji strategii CSR przez przedsiębiorstwa, mają charakter długofalowy, a praktycy i teoretycy zagadnienia wskazują na:
● wzrost zainteresowania inwestorów,
● zwiększenie lojalności konsumentów i interesariuszy,
● poprawę relacji ze społecznością i władzami lokalnymi,
● wzrost konkurencyjności,
● podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy.
Realizacja projektów CSR korzystnie wpływa na organizację poprzez kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród zatrudnionych, a także pozyskiwanie i utrzymywanie najlepszych pracowników. Jak pracownicy postrzegają firmę, zależy między innymi od tego, w jaki sposób dana organizacja realizuje projekty, w których zaangażowanie pracownicze (np. wolontariat pracowniczy) jest doceniane i stymulowane. Bez wątpienia jest to jedno z narzędzi motywacji pozafinansowej i podnoszenie godnościowego aspektu pracy.
