Porozumienie bez przemocy
Rozmowa z Miki Kashtan, międzynarodową trenerką Nonviolent Communication i autorką programu "Making Cooperation Real" w organizacjach
● Jakie są zasadnicze cechy metody Nonviolent Communication (komunikacja bez przemocy) i w jaki sposób możemy ją skutecznie zastosować w miejscu pracy?
Nonviolent Communication (NVC) opiera się na kilku kluczowych pojęciach dotyczących podstawowej kwestii - tego, co to znaczy być człowiekiem. Kiedy nauczymy się rozumieć, że każde działanie człowieka jest próbą zaspokojenia jednej ze wspólnych ludzkich potrzeb oraz kiedy nauczymy się okazywać empatię samym sobie i innym, będziemy mogli przekształcić konflikt we współtworzenie, wzmocnić uprawnienia oraz wesprzeć współpracę na wszystkich poziomach organizacji. To podejście ma liczne zastosowania w podejmowaniu decyzji i w procesach produkcji.
● Jak stworzyć taką strategię zarządzania konfliktem, która uwzględni potrzeby wszystkich jego uczestników?
Kiedy zaczynamy stosować w praktyce koncepcję NVC, jednym z kamieni milowych jest uświadomienie sobie, że wszystkie konflikty mają miejsce na poziomie strategii - działań, osób i podmiotów, jakie wykorzystujemy, aby zaspokoić swoje potrzeby. Tutaj możemy łatwo wchodzić w konflikty z innymi. Jednak na poziomie ludzkich potrzeb nie ma prawdziwego konfliktu, jest tylko ewentualne wyzwanie, jak znaleźć najlepszą strategię zaspokojenia oczekiwań każdego człowieka.
