Jak oddzielić sytuację od osoby?
Zasady (nie tylko) dla szefa (1)
Obecne czasy obfitują w trudne sytuacje. Firmy mają do czynienia z ciągłą presją na wynik, ścigają się z konkurencją. Aby utrzymać się w wyścigu, wprowadzają na rynek niedopracowane rozwiązania i jednocześnie same muszą z takich korzystać. Klienci oczekują coraz więcej niż dotychczas, do tego szybciej niż w standardowym terminie. To właśnie w takich czasach, przypominających pożar, podstawą funkcjonowania skutecznych przywódców jest pozyskanie i utrzymanie zaufania w organizacji. Pomocne w tym mogą być podstawowe zasady przywództwa.
Podstawowe zasady przywództwa* są uniwersalnymi wskazówkami pomagającymi w budowaniu zaufania i motywowaniu innych. Są skuteczne w warunkach zrównoważonych, ale swoją największą wartość pokazują w warunkach bojowych - a więc na obecnym rynku.
Poniżej zostanie przedstawiona pierwsza z sześciu zasad: Koncentruj się na sytuacji, problemie, postępowaniu, a nie na osobie.
Pomocne wskazówki
Przy stałej presji ze strony konkurencji i klientów trudno jest pozostać obiektywnym i okiełznać emocje. Warto wówczas pamiętać, co jest zadaniem menedżera: rozwiązanie problemu i wyciągnięcie wniosków. Pomocne może być pamiętanie o kilku poniższych wskazówkach:
● Nabierz dystansu do analizowanej sytuacji i spójrz na nią z szerszej perspektywy. Bardzo często to nie pierwsza i nie ostatnia taka sytuacja w życiu firmy. Każda sytuacja problemowa ujawnia jakieś zjawisko, szerszy kontekst, który powinien być dostrzeżony i przeanalizowany przez skutecznego menedżera. W emocjach możemy go nie zauważyć i nie zapobiec analogicznym problemom w przyszłości.
