Zarządzanie kompetencjami czy zarządzanie przez talenty?
Rozwijanie efektywności
Efektywność jest powiązana z kompetencjami i predyspozycjami pracowników, dlatego też firmy dużo uwagi i wysiłku kierują na te właśnie obszary. Dominująca praktyka w tym zakresie skłania do podejmowania działań nastawionych na eliminowanie różnic między pożądanym a faktycznym poziomem wymaganych kompetencji. W praktyce oznacza to budowanie profili kompetencji dla poszczególnych stanowisk, ocenę faktycznych kompetencji pracowników oraz budowę planu rozwoju na podstawie luk kompetencyjnych.
Jeśli odwołalibyśmy się do sytuacji na wykresie 1, gdzie linia niebieska oznacza pożądany poziom kompetencji, a czerwona wynik oceny, to główny zakres potrzeb i podejmowanych inicjatyw rozwojowych dotyczyłby kilku kompetencji, gdzie różnica jest największa. W pierwszej kolejności - umiejętności budowania i rozwoju relacji z innymi oraz oceny i rozwoju podwładnych. Innymi słowy, oznacza to, że wzmacniamy kompetencje niezbędne do pełnienia funkcji menedżera.
