Wpływ postawy osoby coachowanej na skuteczność coachingu
Gotowość na zmiany
Idealnie byłoby, gdyby coaching rzeczywiście był "cudownym narzędziem", panaceum na wszystkie problemy dla każdego, jak często jest przedstawiany. Prawda jest jednak taka, że ostateczny efekt procesu coachingowego jest wypadkową co najmniej dwóch zmiennych: kompetencji coacha oraz świadomości klienta i jego gotowości do podjęcia działania.
Ponieważ na temat różnych podejść do coachingu, kompetencji coachów oraz samych narzędzi pojawiło się już bardzo wiele publikacji, przyjrzyjmy się drugiemu warunkowi skuteczności coachingu - świadomości klienta i jego gotowości do podjęcia działania.
Rodzaje klientów
Mick Cope, założyciel WizOz, organizacji, która pomaga ludziom i organizacjom optymalizować potencjał, sugeruje podział, który pomaga coachom określić, na ile ich klienci są gotowi do zmian1.
Gracz
Gracz to klient, który jest gotów na zmianę. Podobnie jak zawodnik nie może się doczekać, kiedy wyjdzie na boisko i zacznie grać. Gracz pragnie sukcesów, chce zmiany - właściwej i trwałej. Od razu widać, że cel, nad którego realizacją gracze pracują, jest bardzo wysoko na liście ich priorytetów. Gracz jest zawsze przygotowany do sesji, wykonuje ustalone z coachem zadania. Nie marnuje czasu i w pełni angażuje się w proces coachingowy.
