Różnice w funkcjonowaniu pracowników o różnych orientacjach społecznych
Ludzie czy zadania?
65 proc. osób badanych twierdzi, że zła atmosfera pracy może być powodem odejścia, nawet jeżeli nie mają innego zatrudnienia. Ale w sytuacji kryzysu relacje idą na bok, liczy się rozwiązanie. To wyniki ankiet przeprowadzanych przez portal szybkopraca.pl w latach 2008 i 2011. Co zatem jest ważniejsze - ludzie czy zadania? Zależy dla kogo. Preferencja dotycząca orientacji na zadnia lub ludzi warunkuje bowiem nie tylko sposób działania w sytuacji kryzysowej, lecz przede wszystkich codzienne działania i potrzeby.
Wielokrotnie powtarzane i modyfikowane przez różnych psychologów badania z zakresu orientacji społecznej dowodzą, że każdy człowiek ma preferowany styl działania, który określa jego większą orientację na zadania lub na ludzi i relacje. W odniesieniu do funkcjonowania człowieka w środowisku pracy preferowany przez niego styl działania nie tylko warunkuje wybór zadań i sposobów ich realizacji, lecz także aktywnie kreuje to środowisko. Przykładając wagę do konkretnych aspektów pracy (wykonanie zadania czy pozytywne relacje), automatycznie kształtujemy atmosferę, jaka panuje w zespole, i warunkujemy wzajemne nagradzanie. Nawet nie będąc menedżerem, aktywnie tworzymy środowisko pracy. Orientacja na zadania lub ludzi warunkuje to, na czym skupiamy swoją uwagę i czemu poświęcamy więcej czasu. Kształtowanie preferowanej orientacji jest zależne zarówno od uwarunkowań genetycznych, jak i kulturowych oraz socjalizacyjnych (zobacz ramkę na str. 64).
