190 milionów na HRM
Rozmowa z Wojciechem Szajnarem, dyrektorem Departamentu Wsparcia Projektów Szkoleniowych, i Aleksandrą Berg-Kozą, kierownikiem Sekcji Programowania i Kontraktowania w Departamencie Wsparcia Projektów Szkoleniowych, w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Wojciech Szajnar

Aleksandra Berg-Koza
Na początku sierpnia PARP planuje ogłoszenie największego w tym roku konkursu na projekty wspierane ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, mającego na celu podnoszenie jakości zarządzania zasobami ludzkimi - "HeRosi organizacji". Konkurs przeznaczony jest dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Wnioski można składać do końca września. O informacje na temat programu poprosiliśmy ekspertów PARP.
Kto może składać wnioski w tym konkursie i o jakie kwoty mogą się ubiegać?
Aleksandra Berg-Koza: Wartość każdego projektu może wynosić od 50 tys. do aż 5 mln zł. Mają to być projekty realizowane w formule zamkniętej, czyli złożone bądź przez samą firmę, która jest zainteresowana, żeby zainwestować w swoje procesy HR-owe, bądź przez grupę przedsiębiorstw (muszą być ze sobą powiązane np. umową współpracy, franszyzy, może to być klaster). Wniosek może również złożyć np. firma szkoleniowa, ale ma to być projekt dla konkretnej firmy lub grupy firm (szczegóły zob. www.parp.gov.pl/hr).
Co jest tym razem celem konkursu?
Wojciech Szajnar: Konkurs jest przeznaczony dla dwóch grup osób - z jednej strony - dla specjalistów ds. HR, a z drugiej - dla kadry zarządzającej, a zwłaszcza dla menedżerów liniowych. Do pierwszych kierujemy taki przekaz, że chcemy wzmocnić ich kompetencje w zakresie rozumienia biznesu, doprowadzić do tego, żeby potrafili rozmawiać z zarządem i kierownikami liniowymi ich językiem. Z kolei działania skierowane do drugiej grupy powinny odnosić się do inwestowania w zarządzanie zasobami ludzkimi. Chodzi o to, żeby menedżerowie zrozumieli, że to właśnie oni zarządzają ludźmi, a nie dział kadr; to oni są odpowiedzialni za to, żeby ludzie byli zmotywowani, zaangażowani, a firma dzięki temu osiągała wyniki. Po drugie, chodzi też o to, żeby umieli zrozumieć ofertę działu HR, korzyści z dostarczanych narzędzi, szkoleń, doradztwa, coachingu.
