Komunikacja procesu oceny 360 stopni
Wieloźródłowa ocena kompetencji (3)
Kampania informacyjna ma szczególne znaczenie, jeśli organizacja wykorzystuje metodę 360 stopni po raz pierwszy. Przemyślana, dobrze przygotowana i zrealizowana, może sprawić, że ocena stanie się narzędziem rozwojowym cieszącym się poparciem pracowników, co stanowi pierwszy krok ku pełnemu wykorzystaniu potencjału tej metody.
Założenia dotyczące tego, o czym, kogo i w jaki sposób informować, powinny powstać już na etapie planowania projektu, a deklarowane działania być konsekwentnie realizowane nawet po jego zakończeniu. Brak spójności komunikacji z rzeczywistym postępowaniem organizatorów może doprowadzić do utraty zaufania pracowników, podobnie jak budzące wątpliwości niedoinformowanie.
Kogo i o czym informować?
Jeśli oceną 360 stopni ma zostać objęta niewielka grupa pracowników, kampanię informacyjną ogranicza się tylko do osób bezpośrednio zainteresowanych: ocenianych i oceniających. W przypadku projektów zakrojonych na dużą skalę, angażujących całą organizację lub znaczną większość osób w niej zatrudnionych, o samym fakcie warto powiadomić wszystkich pracowników - niezależnie od tego, czy ostatecznie zostaną poproszeni o wypełnienie kwestionariuszy, czy też nie. Dzięki temu ocenie 360 stopni zostanie nadany wymiar wydarzenia ogólnofirmowego, a pracownicy nie będą mieli poczucia, że zostali omyłkowo pominięci w jakimś ważnym przedsięwzięciu, w którym uczestniczy większość ich kolegów z firmy.
Niezależnie od planowanego zasięgu procesu, istotne jest, aby zarówno osoby oceniane, jak i oceniające (respondenci), miały wiedzę o wszystkich ważnych aspektach projektu, tj.:
Cel i spodziewane korzyści
Wiedza na ten temat pomaga uczestnikom zredukować obawy oraz zrozumieć swoją rolę i oczekiwania przed nimi stawiane, tzn., jakiego rodzaju zaangażowanie wymagane jest od osoby wypełniającej samoocenę, a jakie - od pozostałych respondentów. Aby pracownicy chcieli poświęcić czas na wypełnienie kwestionariuszy, warto przedstawić im korzyści, jakie metoda 360 stopni może przynieść organizacji, ocenianym oraz osobom udzielającym informacji zwrotnej.
