Jakie elementy powinien zawierać raport podsumowujący wyniki oceny 360 stopni?
Wieloźródłowa ocena kompetencji (6)
Po przeprowadzonym procesie oceny 360 stopni każdy z ocenianych otrzymuje raport ze swoimi wynikami. Materiał taki stanowi doskonały punkt wyjścia do planowania działań rozwojowych. Jednak nawet jeśli organizacja nie oczekuje tworzenia takich planów, raport sam w sobie może być dla uczestnika źródłem wartościowych informacji o własnych kompetencjach i o tym, jak widzą je inni.
Wiele firm doradczych realizujących w całości procesy oceny 360 stopni na zlecenie lub oferujących platformy do ich samodzielnego przeprowadzenia, dysponuje gotowymi, sprawdzonymi już wzorami raportów, ze stałym zestawem prezentowanych wyliczeń i wykresów. Gotowe wzory raportów najczęściej powiązane są z konkretnym, również już zaprojektowanym kwestionariuszem i możliwość ich modyfikacji pod kątem dodatkowych zestawień - potencjalnie interesujących odbiorcę bądź wynikających z zastosowania kwestionariusza o niestandardowej konstrukcji - jest bardzo ograniczona. Dlatego warto rozważyć wypracowanie wzoru, który będzie dostosowany do potrzeb i celów konkretnego procesu i organizacji.
Zawartość raportu
Podczas projektowania szablonu raportu od podstaw należy zadbać, by poniższe warunki zostały spełnione.
● Zbiorczy charakter prezentowanych informacji - raport powinien przedstawiać odpowiedzi z formularzy zagregowane tematycznie według przyjętych kategorii oceny (np. kompetencjami, pytaniami kwestionariusza), nie zaś poszczególne wypełnione formularze.
● Logiczna kolejność prezentowanych danych - sprawdzi się tu chociażby metoda "od ogółu do szczegółu" (w pierwszej kolejności ilustracja wyników dla całych obszarów oceny, następnie - dla węższych kategorii, tj. poszczególne pytania w ramach każdego z obszarów).
