W jaki sposób oszacować poziom kompetencji społecznych kandydatów do pracy?
Niedawno zaczęłam pracę w dziale HR. Wiem, że, myśląc o efektywności firmy oraz osiąganiu przez nią sukcesów na coraz bardziej wymagającym rynku, należy zwrócić dużą uwagę na ocenę i rozwój kompetencji społecznych pracowników i kandydatów do pracy. Czy można zmierzyć poziom tych kompetencji?
PYTANIE
ROZWIĄZANIE
Nie ulega wątpliwości, że trafność decyzji personalnych podejmowanych na etapie rekrutacji ma ogromne znaczenie dla każdej firmy. Pracownicy nieposiadający odpowiednich kompetencji nie tylko nie wykonują lub nie widzą potrzeby poprawnego wykonywania swoich zadań, lecz także niejednokrotnie swoim nastawieniem i postawą mogą zniechęcać do skutecznego działania innych. Należy przy tym podkreślić, że podstawą zatrudnienia przestało już być wyłącznie wykształcenie, doświadczenie zawodowe oraz posiadane umiejętności. Pracodawcy coraz częściej na równi z tymi wymaganiami stawiają na tzw. kompetencje miękkie, w szczególności zaś na kompetencje społeczne. Ocenia się bowiem, że niemal 2/3 kompetencji związanych z ponadprzeciętnym wykonaniem zadań to umiejętności emocjonalne i społeczne, a ich wpływ na ogólnie pojęty sukces zawodowy jest bezdyskusyjny.
