Jak mierzyć wartość tworzoną przez pracownika dla firmy?
Więcej niż ocena
Techniki umożliwiające mierzenie wartości, którą wnosi pracownik do firmy, to nie tylko nowe narzędzia HRM, to prawdziwa zmiana paradygmatu w zarządzaniu ludźmi. Możliwość łatwego i szybkiego pomiaru rentowności poszczególnych zadań wykonywanych przez pracowników lub komórki organizacyjne ma ogromne znaczenie dla biznesu. Specjalista HR, który chce być partnerem biznesowym, musi te narzędzia co najmniej znać i rozumieć ich działanie, bo niebawem będzie poproszony przez zarząd o ich stosowanie.
Zamiast przekonywać zarząd, że trzeba szkolić i inwestować w ludzi, dział HR może przedstawić analizę, z której będzie wynikało, w których obszarach w firmie jest nadpotencjał i można uzyskać oszczędności, a w których brakuje pracochłonności. Dzięki tej analizie firma zaoszczędzi, eliminując procesy przynoszące straty i zainwestuje w procesy o wysokiej rentowności. Pokusa, aby to dział HR taką analizę zaprezentował, jest kusząca.
Zamiast opierać się w ocenie pracowników na subiektywnych opiniach przełożonych i współpracowników, dział personalny mógłby przedstawić każdemu pracownikowi raport pokazujący, które zadania przez niego wykonywane są firmie potrzebne, a z których mógłby zrezygnować. Pracownicy, mając taką informację, mogliby sami dopasować swoje działania do potrzeb firmy bez konieczności drogich i czasochłonnych szkoleń i nerwowych, niszczących relacje rozmów dyscyplinujących z przełożonymi.
