Przygotowanie zadań grupowych - dyskusja bez ról
Konstruowanie narzędzi AC/DC (2)
Podczas sesji AC/DC można się spotkać z różnymi rodzajami zadań. Są to zadania realizowane wspólnie w mniejszych lub większych zespołach, zadania wymagające interakcji z asesorem wcielającym się w określoną rolę w tym zadaniu (podwładny, klient, współpracownik) lub pisemne zadania indywidualne, rozwiązywane samodzielnie. Jednym z najczęściej stosowanych są zadania zespołowe - dyskusja grupowa z rolami lub bez ról. W jakich sytuacjach je stosować, czym charakteryzuje się dobrze przygotowane zadanie tego typu, jaka jest różnica pomiędzy dyskusją z rolami a dyskusją bez ról?
Zaletą zadań grupowych, powodującą, że są chętnie wykorzystywane podczas sesji AC/DC, jest to, że pozwalają w stosunkowo krótkim czasie zaobserwować i ocenić kompetencje większej grupy osób. Ćwiczenie to trwa zwykle około 45-60 minut, bierze w nim udział grupa od czterech do ośmiu osób i umożliwia asesorom ocenę w trakcie tego czasu nawet kilku kompetencji.
Kiedy stosować grupowe zadania symulacyjne?
Zadanie grupowe rozpoczynające sesję (w szczególności dyskusja bez ról) ułatwia jej uczestnikom odnalezienie się w sytuacji oceny, pewnego rodzaju oswojenie z obserwacją dokonywaną przez asesorów, poznanie pozostałych uczestników biorących udział w sesji i zbudowanie z nimi pierwszej relacji, która zwykle ma pozytywny wpływ na przebieg dalszych zadań grupowych.
Wymienione powyżej zalety dyskusji grupowych mogą jednocześnie stanowić w pewnych sytuacjach jej ograniczenia. Jednym z najważniejszych i najczęściej przytaczanych zastrzeżeń (szczególnie przez osoby biorące udział w sesji oceny) jest fakt, że ten rodzaj zadania wymaga umiejętności przełamania barier, zainicjowania kontaktu, zbudowania relacji, argumentowania na forum większej grupy, obrony swoich pomysłów, reprezentowanych interesów. Te umiejętności powiązane są z typem temperamentalnym, dlatego podczas dyskusji grupowej łatwiej jest się "przebić" i zapaść w pamięć asesorów osobom ekstrawertywnym, dynamicznym, pewnym siebie. Jeśli oceniany w zadaniu grupowym zestaw kompetencji bazuje przede wszystkim na umiejętnościach interpersonalnych, takich jak: komunikacja, wywieranie wpływu, przywództwo, specyfika tego zadania będzie ułatwiać ich ocenę. Jeśli jednak zaplanujemy obserwację i wnioskowanie na temat zdolności analitycznych jej uczestników, ich umiejętności planowania, rozwiązywania problemów, to możemy mieć trudność z oceną tych kryteriów w przypadku osób, które są mniej aktywne, nie zabierają głosu lub wypowiadają się krótko, lakonicznie, w odniesieniu do pojedynczych kwestii. Wówczas nie wiemy, czy brak przejawów tych kompetencji jest efektem tego, że są one słabo rozwinięte, czy może tylko pochodną cech indywidualnych, np. nieśmiałości.
