Jak uniknąć gafy w rozmowach telefonicznych?
Dostaję białej gorączki, kiedy dzwoni do mnie telemarketer i zwraca się do mnie: Panie Piotrze. Od razu wtedy pytam: czy my się znamy? Pytanie jest oczywiście zaczepne.
PROBLEM
ROZWIĄZANIE
Z taką refleksją spotykam się bardzo często, kiedy poruszam temat rozmów telefonicznych lub form adresatywnych. Po zbadaniu, jaki jest odbiór zwrotu panie/pani wraz z imieniem, okazuje się, że jedynie 13 proc. pracowników firm w Polsce odbiera tę formę pozytywnie, natomiast aż 60 proc. twierdzi, że jej nie znosi (pozostałe osoby mają stosunek obojętny). Również autorzy poradników savoir-vivre’u są zgodni co do tego, że bez uzasadnienia użycie tej formy to faux pas. Podłożem do akceptacji będzie dopiero bliska znajomość. Natomiast coraz częściej osoby dzwoniące korzystają z tego zwrotu bez żadnej znajomości. I na dzień dobry psują stosunki np. z potencjalnym klientem, często nie zdając sobie sprawy, dlaczego atmosfera rozmowy jest przykra.
