(Nie)świadome kształtowanie wizerunku firmy
W przyciąganiu do firmy ludzi o właściwych kompetencjach coraz większą rolę odgrywa wizerunek, inaczej marka dobrego pracodawcy (employer brand). Pojęcie do zostało zapożyczone z marketingu. Zakłada się, że stosunek pracy to forma transakcji, w której pracownicy "kupują" od pracodawcy konkretny produkt - pracę. Obie strony mają sobie coś do zaoferowania - pracodawca np. godziwe wynagrodzenie czy możliwości rozwoju, natomiast pracownik swój czas, umiejętności czy lojalność. Co zrobić, żeby i firma, i pracownik byli wygrani?
Na rynku pracy spotkamy zarówno firmy o bardzo silnej marce pracodawcy, jak i takie, których reputacja pozostawia wiele do życzenia.
Siła marki
O sile marki konkretnego pracodawcy decydują:
● atrakcyjność i unikalność obietnicy, którą składa swoim pracownikom i kandydatom do pracy (tzw. Employer Value Propositions, w skrócie EVPs) oraz
● autentyczne doświadczenia pracowników w całym cyklu życia w organizacji, począwszy od procesu rekrutacji do momentu rozstania z firmą.
Jeśli obietnice pracodawcy nie znajdują pokrycia w realiach, kandydaci bardzo szybko orientują się, że oferuje się im produkt kiepskiej jakości i przestają się nim interesować. Jednocześnie firma ryzykuje utratę swoich dotychczasowych pracowników. Atrakcyjna obietnica, która znajduje odzwierciedlenie w firmowej rzeczywistości, jest natomiast gwarancją dobrej reputacji, a tym samym skutecznego przyciągania przez przedsiębiorstwo kompetencji, których potrzebuje.
