Nietypowe formuły informacji zwrotnej po procesach assessment center oraz 360 stopni
Sztuka dialogu (4)
Kiedy informacja zwrotna po procesach rozwojowych - takich jak assessment center i feedback 360 stopni - spełnia swoją rolę? Przyzwyczailiśmy się sądzić, że powinna być przekazywana w formule jeden na jeden i że powinniśmy przekazywać tyle, ile druga strona jest w stanie udźwignąć. Czy te warunki zawsze muszą być spełnione? A jeśli inne osoby włączą się w proces rozwojowy uczestnika już na etapie jego spotkania z informacją zwrotną? A jeśli na kompleksową informację zwrotną mamy tylko 20 minut? Co wtedy?
Istnieją różne niestandardowe formuły przekazywania informacji zwrotnej, związane z wyjątkowymi potrzebami organizacji, a także nietypową konstrukcją metod badania kompetencji. Takie nietypowe rozwiązania wykorzystuje się przede wszystkim w przypadku omawiania wyników assessment center (AC) - przede wszystkim dlatego, że metoda ta daje duże możliwości przekazania inspirującego feedbacku przez wyszkolonych obserwatorów. Z kolei metoda 360 stopni umożliwia pracę z całą grupą uczestników, którzy otrzymali raport ze swoimi wynikami. Jak to przebiega?
Formuła jeden na... dwa?
Zdarza się, że uczestnik bierze udział w procesie assessment center, który wzbudza żywe zainteresowanie na różnych szczeblach firmy, wiązane są z tym procesem duże nadzieje. Na przykład w związku z koniecznością przeprowadzenia zmian i potrzebą przygotowania kadry będącej w stanie sprostać nowej sytuacji. W takich wypadkach spotkanie z uczestnikiem sesji, prowadzące do wniosków rozwojowych, przebiega w nieco innej konfiguracji, gdyż wiele sił w firmie prezentuje ogromne zaangażowanie zarówno w poznawanie, jak i wykorzystywanie wiedzy o tym, jak dana osoba zafunkcjonowała podczas sesji AC.
