Mapowanie i optymalizacja procesu na przykładzie oceny okresowej
Ocena okresowa powinna stanowić dla firmy cenne źródło informacji na temat poziomu realizowanych przez nią celów biznesowych oraz posiadanego potencjału kompetencyjnego. Warto więc zadbać o jej rzetelność oraz rozwojową funkcję wobec organizacji oraz dla jej poszczególnych pracowników.
Jak pokazuje doświadczenie wielu firm, system ocen okresowych może być silnym orężem wspierającym rozwój organizacji i jej pracowników. Dobrze przygotowany i konsekwentnie wdrożony ułatwia realizację celów biznesowych, podnosi umiejętności, zaangażowanie i satysfakcję pracowników oraz ułatwia operacyjne zarządzanie pracownikami, jak i zespołami.
Podstawy oceny okresowej
Ocena okresowa może stanowić doskonały punkt wyjścia do podejmowania decyzji dotyczących szkoleń, ścieżek kariery i awansów. Od trafności tych decyzji zależeć będzie sprawność realizacji celów operacyjnych, a za ich pośrednictwem strategii firmy. Aby jednak tak się stało, musimy zadbać o kilka istotnych kwestii.
Jednoznaczne zdefiniowanie celu oceny okresowej
Podstawowym warunkiem efektywnego wdrożenia systemu ocen okresowych jest precyzyjne określenie celu, w jakim system ma być wprowadzony. Od wybranego celu zależeć będzie bowiem zasięg oceny (kto będzie jej podlegał), sposób jej przeprowadzenia, kryteria oceny oraz sposób wykorzystania jej wyników.
