Pracownik (nie)idealny, czyli jak zarządzać perfekcjonistą?
Z pewnością nikt z nas nie chciałby wsiąść do samolotu z pilotem, który nie wykonuje swojej pracy z absolutną precyzją i doskonałością. Wolelibyśmy również, aby lekarz chirurg, który będzie nas operował, zadbał o każdy najmniejszy szczegół. W profesjach tych idealne wykonanie jest pożądane. Niektóre osoby stosują jednak podobne standardy w pracy, która tego nie wymaga i w przypadku zadań, które wystarczy wykonać po prostu dobrze.
Pracownicy hołdujący tak wygórowanym zasadom to perfekcjoniści, czyli osoby dążące do doskonałości we wszystkim, co robią. Stawiają sobie bardzo wysokie wymagania, które jednak nie zawsze są realne i możliwe do spełnienia.
Perfekcjonistyczny pracownik - mocne czy słabe ogniwo zespołu?
Poradniki na temat rekrutacji sugerują czasem, aby na pytanie potencjalnego pracodawcy o swoją wadę udzielić odpowiedzi, że jest nią perfekcjonizm. W zależności bowiem od charakteru wykonywanych obowiązków, cecha ta może pomagać lub przeszkadzać w osiąganiu celów. Bez względu jednak na to, czy przyczynia się bądź nie do sukcesu zespołu i firmy, w dłuższej perspektywie powoduje w pracowniku i jego relacjach wiele negatywnych emocji. Wyzwanie, które stoi przed menedżerem w takiej sytuacji, to jak zarządzać pracownikiem perfekcjonistą?
