Czy wiesz, jaką masz strukturę organizacyjną w firmie? (2)
Opisane w pierwszej części artykułu przypadki dotyczyły stosunkowo mało skomplikowanych, średniej wielkości lub małych zespołów. A jak radzą sobie większe organizacje w zakresie badania struktury? Jak mogą stwierdzić, czy nie ma luki pomiędzy strukturą formalną, w założeniu wspierającą realizację ich strategii biznesowej, a strukturą faktycznie realizowaną?
Przygotowując się do procesu "odchudzania" większe organizacje często przeprowadzają badanie struktury organizacyjnej we współpracy z zewnętrznymi konsultantami. Wadą w procesie tych badań bywa niekiedy niemożność opisania faktycznie realizowanej struktury w syntetyczny sposób lub opieranie się wyłącznie na klasycznym schemacie hierarchicznym, podczas gdy coraz więcej dużych organizacji pracuje w skomplikowanych strukturach macierzowych. Pracownicy odgrywają często jednocześnie dwie lub trzy role. Bywa że ponad połowa pracowników w organizacji zaangażowana jest stale w kilka projektów jednocześnie, i to one wypełniają całkowicie ich czas pracy. Organizacje nie nadążają z aktualizowaniem formalnych opisów stanowisk, a częste zmiany struktur jeszcze utrudniają tę sytuację. Jeśli na ten obraz nałożymy realny wpływ relacji pomiędzy zatrudnionymi osobami, udział pracowników na kontraktach i personelu w outsourcingu nieujętego w formalnej strukturze, materiał do zbadania okazuje się niezwykle trudny. Dochodzimy do wniosku, że formalna struktura to dość uproszczony i statyczny obraz, który często prezentuje jedynie założenia odnośnie do tego, jak praca w organizacji powinna być zorganizowana, a nie tego, jak rzeczywiście jest ona wykonywana. A jeśli czegoś nie sposób mierzyć, to trudno tym zarządzać. Menedżerowie i konsultanci, którzy mają tego świadomość, chcą zarządzać rzeczywistą strukturą firmy.
