Jak poradzić sobie z sytuacją kryzysową po śmierci pracownika?
Kryzys związany ze śmiercią pracownika jest swojego rodzaju próbą dla procedur i standardów wypracowanych w firmie. Jeśli nie zawiodą, jest szansa, że organizacja wyjdzie z niej wzmocniona. Zacieśnią się relacje między pracownikami, wzmocni lojalność i wzajemne zaufanie, a doświadczenie utraty zostanie wpisane w historię jej działania. Jak wspólnie z pracownikami przejść przez czas żałoby?
Gdy nagle umiera pracownik, zespół, któremu przewodził lub z którym współpracował, przeżywa żałobę. Konfrontacja z nagłą śmiercią jest uznawana za stresor, który bardzo mocno wpływa na psychikę - podobnie jak sytuacje bezpośredniego zagrożenia życia, doświadczenie napaści, gwałtu, aktu terroru czy klęski żywiołowej.
Jak każdy kryzys, tak i ten spowodowany utratą, o ile zostanie odpowiednio wpisany w ciąg życiowych doświadczeń pracowników, może mieć pozytywny wpływ zarówno na nich, jak i całą organizację. Aby taka reintegracja mogła się dokonać, specjaliści ds. personalnych oraz kadra menedżerska muszą wiedzieć, co dzieje się z pracownikami i zespołami doświadczającymi nagłej utraty. Kształtowanie kompetencji w tym obszarze jest zasadne i wartościowe, szczególnie, gdy weźmie się pod uwagę możliwy mniej korzystny scenariusz rozwoju wydarzeń po śmierci pracownika, gdy może nastąpić pogorszenie wyników pracy czy relacji między pracownikami.
Oznaki kryzysu
