Jak premiować i uzyskać dodatkowe korzyści? (1)
Poważnym wyzwaniem dla organizacji funkcjonującej w zmiennym otoczeniu jest nie tylko zapewnienie motywacji do realizacji nowych celów, lecz także wyjaśnienie pracownikom nowych wyzwań. Rozwiązaniem jest takie stworzenie systemu premiowania pracowników, który będzie budował zaangażowanie samych zainteresowanych - pracowników i menedżerów organizacji. W jaki sposób tego dokonać?
Obecnie w coraz liczniejszych książkach dotyczących zarządzania, a także w ramach odczytów czy szkoleń rola motywacji finansowej jest podważana, a czasem nawet można spotkać opinię, że pieniądze demotywują i przyczyniają się do powstawania wielu problemów z jakością pracy czy kulturą organizacji. Z drugiej strony, większość dostępnych badań potwierdza, że pracownicy oczekują dodatkowych bodźców finansowych.
Przy ogólnie formułowanych pytaniach bodźce finansowe znajdują się na czele listy oczekiwań pracowników obok możliwości rozwoju zawodowego i stabilizacji zatrudnienia. Zastosowanie bardziej rozbudowanych list motywatorów w badaniach prowadzonych w Polsce wskazuje, że pierwsze trzy miejsca z pięciu najczęściej wymienianych oczekiwań pracowników wobec pracodawców to motywatory finansowe (inne to pochwały i wyrazy uznania, stawianie przed pracownikiem nowych wyzwań).
