Pomiar wartości pracy, czyli jak sprawdzić, czy moja praca ma sens
Pracownikowi dużej organizacji trudno jest stwierdzić, czy to, co robi, ma wartość i czy jest potrzebne. Jego praca niemal zawsze jest bowiem częścią większego procesu, o którego efektach sam nie decyduje. Wystarczy, żeby np. cena za wytworzony produkt była zbyt wysoka, aby najlepiej wykonana praca, włożona w jego wytworzenie, poszła na marne. Z kolei zadania, których sensu pracownik zupełnie nie rozumie, mogą mieć kluczowe znaczenie dla firmy. Jak zmienić taki stan?
Informacja o tym, czy to, co robimy, ma sens, jest podstawą motywacji i w konsekwencji efektów, które uzyskuje firma. Każdy z nas to rozumie. Rozumie to też dział HR. Problem w tym, że firmy nie mierzą wartości pracy i pracownicy takiej informacji bardzo często nie posiadają. Mogą się jedynie domyślać lub mieć nadzieję, że ktoś zadbał o to, żeby nie pracowali na darmo. Jeżeli pracownicy mają poczucie bezsensu tego, co robią, to pozostaje im szukać motywacji gdzie indziej: w wynagrodzeniu, atmosferze pracy, innych benefitach związanych z pracą. Takiej sytuacji, z wielu powodów, nie chcemy.
