Nadużycia retoryczne, czyli jak nie dać się zmanipulować
Retoryka to umiejętność przemawiania, a jej istotą jest nakłanianie i przekonywanie. Stąd już bardzo blisko do nieczystych zagrywek. W biznesie nieustannie podejmuje się decyzje poprzedzone spotkaniami, na których dyskutowane są przedmiotowe zagadnienia. Tak naprawdę jesteśmy więc stale wystawiani na retorykę i jej nadużywanie przez współrozmówców.
Nie zawsze nadużycia retoryczne są popełniane świadomie. Często po prostu stosowanie technik retorycznych odbywa się w sposób zupełnie nieuświadomiony i naturalny, a - co gorsza - niezauważony. Wynika to z faktu, że w toku kształcenia się przeciętna osoba nie ma okazji do tego, by poznać istotę retoryki nieco bliżej. Na żadnym poziomie edukacji retoryka nie jest czymś, co obowiązkowo należy poznać, tak jak to jest na przykład z gramatyką, ortografią czy tabliczką mnożenia. Tymczasem retoryka jest swoistą "tabliczką mnożenia" dla logicznego i sensownego argumentowania i dyskutowania. Jeżeli ktoś jej nie zna - nie dość, że sam popełnia wiele błędów, wprowadzając nieświadomie do rozmowy niewłaściwy i pozbawiony logiki sposób argumentacji, to jeszcze jest podatny na tego rodzaju nadużycia ze strony innych osób, co wiąże się z możliwością istotnych nadużyć i manipulacji ze strony bardziej sprawnych retorycznie rozmówców.
