Opinie

Jak dziś dzięki kulturze organizacyjnej zyskać przewagę na rynku kandydata i klienta?
Peter Drucker mówił, że kultura zjada strategię na śniadanie i tak też jest. To dzięki niej firma wyróżnia się na rynku i staje się unikatowa. Ostatnio to również temat bardzo modny. Czemu? Bo kultura organizacyjna może stanowić jedną z największych przewag konkurencyjnych. Czym jest zatem kultura organizacyjna? Jej początków należy upatrywać w misji firmy oraz jej wartościach – czyli w fundamentach całej organizacji. Oczywiście mówimy tu o tych wartościach, które realnie żyją w organizacji – firma działa zgodnie z nimi, a pracownicy się identyfikują. Nie ma nic gorszego niż nieprawdziwość wartości. I tu dochodzimy do kolejnego elementu, który wpływa na kulturę, czyli praktyki firmowe. Czy faktycznie wcielamy w codzienne życie nasze wartości? Jeśli mówimy, że naszą wartością jest uczciwość, to czy w oczach pracowników nasze działania są uczciwe, komunikacja transparenta? Jeśli naszą wartością są świetni ludzie, to czy faktycznie w nich inwestujemy i podkreślamy tę ich świetność? Jeśli tak, brawo! Jeśli nie – musisz odrobić tę lekcję, aby przejść dalej. To podstawa. Kultura to także symbole i ceremonie oraz nasze firmowe tradycje, np. wspólne śniadania zespołowe, świętowanie po wygranych przetargach, celebrowanie awansów i narodzin dzieci pracowników. To wszystko buduje społeczność, przynależność i kulturę. Nie można też zapomnieć o zasadach związanych z nagrodami/karami, z relacjami z otoczeniem, ze stylem komunikacji czy z tym, jak budujemy narracje. Miejsce, w którym pracujemy, również ma znaczenie. Mówi się, że przestrzenie otwarte (
