W poszukiwaniu efektu WOW

Działy HR dysponują procesami i narzędziami wpływającymi na kształtowanie doświadczeń pracowników. Są wśród nich m.in.: ocenianie, rozwój, wynagradzanie i premiowanie czy komunikowanie. Tradycyjnie zarządza się nimi odrębnie, często odpowiadają za nie poszczególni eksperci. Z perspektywy pracownika – od momentu zatrudnienia, aż po decyzję o opuszczeniu organizacji – wszystkie te procesy są elementem zintegrowanego doświadczenia, które wpływa na postrzeganie firmy jako pracodawcy. Przyjęcie tej perspektywy i holistyczne podejście do projektowania drogi pracownika w firmie staje się priorytetowym wyzwaniem dla coraz szerszej grupy organizacji.
Firmy będące liderami zarządzania kapitałem ludzkimi, takie jak AirBnB (która w 2015 r. zmieniła stanowisko dyrektora HR na dyrektora ds. doświadczeń pracowników), Ciso, Coca-Cola, Statoil, L’Oréal, P&G – już od kliku lat intensyfikują swoje wysiłki, aby tworzyć środowisko pracy, które jest projektowane pod kątem doświadczeń pracowników. Employee experience wywodzi się wprost od customer experience – podejścia, które z powodzeniem sprawdza się w marketingu. W zarządzaniu zasobami ludzkimi przyjęcie perspektywy doświadczeń pracownika czyni wszelkie działania personalne jeszcze bardziej spersonalizowanymi i humanocentrycznymi. Wdrożenie kompleksowej strategii employee experience dla wielu organizacji oznaczać będzie nową, lepszą jakość w obszarze zarządzania ludźmi.
Trzy przenikające się wymiary doświadczeń
