Świadomy przywódca
W naukach o zarządzaniu istnieje wiele teorii leadershipu i podejmowano wiele prób znalezienia wzorów charyzmatycznego przywództwa, modelu idealnego leadershipu (N.B. Enkelman, J.C. Maxwell, G. Stamp, K. Blanchard). Wiele z tych modeli zostało nawet wdrożonych do praktyki. Dotychczas niewiele jest jednak modeli, które uwzględniałyby szerszy, systemowy kontekst przywództwa.

Model Spektrum Światła to określony zbiór dyskursów odpowiadających określonym poziomom złożoności i uporządkowanym zgodnie z metodologią oraz prawidłowościami systemowymi. Wszystko, co jest zgodne systemowo, będzie pasować do systemowej układanki. To aksjomat potwierdzający się w praktyce. Między innymi z tego wynika jego klarowność i przejrzystość oraz powtarzalna skuteczność. Model ten poprzez swoją systemową konstrukcję pozwala opisać każdy system o dowolnej złożoności: człowieka, zespół, organizację. Dyskurs dotyczy każdego systemu.
Czym jest dyskurs?
Pojęcie dyskursu do nauk o zarządzaniu wprowadził dr Simona Western, definiując „dyskurs jako zestaw normatywnych założeń, które są niepodważalne, traktowane jako pewnik oraz mających wpływ na tok myślenia o wszystkim, o czym myślimy”. Oznacza to, że dyskurs determinuje nasz sposób myślenia, a co za tym idzie, sposób działania. W praktyce oznacza to, że menedżer funkcjonujący w określonym dyskursie będzie reprezentował inny styl przywództwa, kierował się innymi wartościami, stawiał na inne wzorce zachowań.
Znajomość dyskursu pozwala bardzo świadomie oraz precyzyjnie pracować z aspektami kulturowymi i zarządczymi w organizacji, z jednoczesnym uwzględnieniem każdej jednostki wraz z jej indywidualnym poziomem rozwoju.
Osiem dyskursów przywództwa
W systemowym modelu Spektrum Światła wyróżniamy osiem dyskursów przywództwa, każdy z nich oparty jest na innych wartościach, a co za tym idzie, ma inny styl myślenia i zachowania. Z punktu widzenia organizacji istotne jest, aby zsynchronizować dyskurs lidera z dyskursem organizacji czy zespołu, którym zarządza. Aby skutecznie zarządzać systemami, ważne jest, aby dyskurs lidera był na tym samym poziomie lub wyższym od dyskursu systemu, którym zarządza. Inaczej mamy do czynienia z sytuacjami, w których to zespół zarządza menedżerem, a nie odwrotnie.
