Deklaracje czy realne działania
Temat różnorodności, równości i inkluzji w miejscu pracy jest coraz bardziej obecny nie tylko w deklaracjach, ale też w realnych działaniach pracodawców. Takie poczucie może mieć wiele osób zajmujących się zawodowo HR czy też działających w organizacjach promujących DEI (diversity, equity, inclusion). Jednak badania wskazują na coś zupełnie innego.

Z badań Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) zorganizowanych w 2022 r. wynika, że o zarządzaniu różnorodnością słyszała co druga osoba uczestnicząca w badaniu, a byli to przedstawiciele 800 firm, duża, reprezentatywna próba polskich przedsiębiorstw. To pierwsze zaskakujące dane, ale nie jedyne.
Warto też przyjrzeć się, jak temat DEI jest obecny w komunikacji korporacyjnej, jak rozwija się w przestrzeni publicznej. Co, rzecz jasna, ma wpływ i kształtuje nas jako społeczeństwo. Z drugiej strony odzwierciedla w pewien sposób to, jak nadawcy komunikatów postrzegają społeczne rozumienie i otwartość na tematy różnorodności, równości i inkluzji.
Przykłady dorównujące odwagą reklamie firmy jubilerskiej pod hasłem „Jestem kobietą. Jestem przyszłością”, która otwarcie mierzy się ze stereotypowym przedstawieniem kobiet, są dziś w Polsce jeszcze rzadkością. Widać więc, że choć firmy (przede wszystkim duże) raczej tematykę DEI znają, a nawet wdrażają pewne rozwiązania, to jednak w komunikacji z klientami wybierają przekaz bezpieczniejszy. Zapewne w przekonaniu, że różnorodność to temat potencjalnie polaryzujący. Czy tak faktycznie jest?
