Wielowymiarowe spojrzenie na kompetencje
Institute for the Future – najstarsza na świecie nieprzerwanie działająca organizacja badawcza i edukacyjna, zajmująca się przyszłością umieściła w swoim zestawieniu kompetencji przyszłości transdyscyplinarność na miejscu siódmym. W wielu publikacjach to inaczej interdyscyplinarność, multizadaniowość. a nawet wielozadaniowość. Każde z tych słów znaczy jednak trochę co innego.

Interdyscyplinarne podejście polega na integrowaniu wiedzy i metod z różnych dziedzin, stosując przy tym syntezę i analizę. Wiedzę pozyskaną z wielu dziedzin staramy się harmonicznie poskładać, aby tworzyła spójną całość. W multidyscyplinarnym podejściu do jednego projektu dobieramy ludzi z różnych dyscyplin. Każdy z nich wnosi wiedzę ze swojej dziedziny i wspólnie debatują nad problemem. Żadna jednak z tych osób nie wychodzi poza swoją dyscyplinę.
Najprościej mówiąc, transdyscyplinarność jest to łączenie wiedzy z różnych dziedzin i „poziomów wtajemniczenia”, w celu uzyskania jak najpełniejszego, wielowymiarowego spojrzenia na problem. By go rozwiązać, wykorzystuje się doświadczenie teoretyków i praktyków. Szanuje się opinie wszystkich, podchodząc do nich ze sceptycyzmem, ale nie z lekceważeniem. W szerszym sensie zatem transdyscyplinarność to sposób na odpowiednie pojmowanie złożoności naszego obecnego życia1 (zobacz schemat na str. 74).
Generalnie pojęcie to objaśnia,
