Moc w kompetencjach
Wraz z rozwojem projektów i procesów ukierunkowanych na rozwój i zarządzanie potencjałem pracowników rośnie popularność narzędzi służących ocenie tego potencjału. Jednocześnie pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące tego typu rozwiązań. Dlaczego zatem należy badać możliwości rozwojowe pracowników i co to w ogóle oznacza?

Często, spotykając się ze specjalistami i menedżerami HR (np. na konferencjach lub podczas zajęć na studiach podyplomowych dla HR biznes partnerów), zadaję pytanie: skąd wiecie, jaka tak naprawdę jest wartość kapitału ludzkiego, który macie w organizacji? Okazuje się, że tylko niewielka część uczestników takich spotkań jest w stanie odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Pracownicy działów HR nie tylko nie monitorują wskaźnika rentowności kapitału ludzkiego, lecz także często nie są w stanie oszacować, ile może być wart zespół pracowników, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał! Celowo używam słowa „wart”, gdyż „potencjał pracowników” to w zasadzie nic innego niż zdolność generowania wartości dodanej, a mówiąc prościej - efektywność pracowników przyczyniająca się do realizacji przez firmę jej celów strategicznych. Jeśli zatem nie znamy potencjału naszych pracowników, to właściwie nie wiemy, czy skutecznie przyczyniają się oni do sprawnego funkcjonowania organizacji.
