Z sygnalistą na pokładzie
Rozmowa Doroty Dublanki, dyrektorki zarządzającej w KIR, z r. pr. Katarzyną Sarek-Sadurską, partnerką zarządzającą kancelarii People & Law, o tym, jak dział HR powinien przygotować się do wdrożenia ustawy o ochronie sygnalistów

Dorota Dublanka: Sygnaliści wzbudzają wiele zainteresowania zarówno w debacie publicznej, jak i rozmowach w naszych firmach. Ustawa o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 r. właśnie została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Wiemy też, że prawo pracy jest wyłączone z zakresu ustawy. Czy w takim razie dział HR w ogóle musi się nią interesować?
Katarzyna Sarek-Sadurska: Niestety tak, choć prawo pracy zostało usunięte z katalogu naruszeń objętych ustawą o ochronie sygnalisty, to nadal istnieje wiele obowiązków, które z ustawy wynikają dla wewnętrznych działów HR. Przepisy ustawy wejdą w życie 25 września 2024 r. Wraz z tą datą podmiot prawny, na rzecz którego pracę zarobkową wykonuje co najmniej 50 osób, powinien wprowadzić wewnętrzną procedurę dokonywana zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych oraz podać ją do wiadomości osób wykonujących pracę. Procedura wchodzi w życie po upływie siedmiu dni od podania jej do wiadomości. Proszę zauważyć, że nie używam słów pracodawca i pracownik, ale pojęć szerszych - podmiot prawny i
