Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-04-23

Pracownicze jazdy lokalne ,2002

Luka spowodowana brakiem obowiązującego od początku tego roku aktu prawnego, regulującego zasady wzajemnych rozliczeń pomiędzy pracodawcą oraz pracownikiem z tytułu jazd lokalnych, była powodem wielu wątpliwości podatników. Jak się okazało przyczyną tego stanu rzeczy było niedopatrzenie, jakiego dopuścił się ustawodawca podczas nowelizacji ustawy o transporcie. Minister Infrastruktury pozbawiony został uprawnienia do określenia w drodze rozporządzenia warunków ustalania i zasad zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Jednocześnie nowelizacja ustawy o transporcie spowodowała, że dotychczasowe rozporządzenie regulujące tę kwestię straciło od 1 stycznia 2002 r. moc prawną. Błąd ten został naprawiony. W wyniku kolejnej nowelizacji ustawy o transporcie Minister Infrastruktury ponownie został upoważniony do regulowania tych kwestii w drodze rozporządzenia. Otóż 26 marca 2002 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r., które ma zastosowanie w sytuacji używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów począwszy od 1 stycznia 2002 r.

Agnieszka Maziarz-Lipka
Stan prawny na 23 kwietnia 2002 r.
Możliwość wykorzystywania przez pracowników samochodów prywatnych do celów służbowych uzależniona jest od porozumienia obu stron stosunku pracy, tj. zarówno pracownika, jak i pracodawcy. Dotyczy to zarówno jazd lokalnych, jak również jazd krajowych oraz zagranicznych, przy czym zasadniczą kwestią tego zagadnienia pozostają zasady rozliczeń z tego tytułu, a konkretnie zwrot nakładów ponoszonych przez pracownika w związku z używaniem prywatnego samochodu do celów służbowych. Wprawdzie strony mogą dowolnie regulować wysokość tych rozliczeń, jednak w praktyce ze względu na ograniczenia o charakterze podatkowym, stosowane są przeważnie wielkości wynikające z jednego z trzech obowiązujących obecnie w tym zakresie aktów prawnych:
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00