Poradnik Gazety Prawnej 29/2005 z 09.08.2005, str. 3
Data publikacji: 02.07.2018
Obowiązki pracownicze w pytaniach i odpowiedziach
Stan prawny na 19 lipca 2005 r.
Sytuację stron stosunku pracy kształtuje kodeks pracy i przepisy aktów wykonawczych. Skonkretyzowanie wzajemnych relacji między pracownikiem a pracodawcą następuje m.in. przez określenie praw i obowiązków tych stron. W praktyce nie zawsze wydaje się to tak oczywiste. Zwłaszcza pracownicy nie mają pełnej świadomości tego, do czego są bezwzględnie zobligowani przez kodeks pracy, nie zawsze znają też swoje prawa. Pracownicy nie wiedzą też, czego mogą wymagać od szefa, nie zdają sobie bowiem sprawy z tego, jakie obowiązki ustawodawca na nich nałożył. Wobec braku wiedzy o obowiązkach pracodawcy, pracownicy nie są świadomi własnych uprawnień - w związku z tym trudniej im skutecznie egzekwować przestrzeganie prawa.
