Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2010-10-14

 50 aktualnych problemów księgowych

Prowadzenie ksiąg rachunkowych, szczególnie w firmach o zróżnicowanym przekroju działalności nie jest zadaniem łatwym. Jest to wynikiem działania m.in. takich czynników, jak częste zmiany w przepisach, niejednoznaczność przepisów czy niepełna wiedza z danego zakresu. Wychodząc naprzeciw sygnalizowanemu niejednokrotnie zapotrzebowaniu, przygotowaliśmy 50 pytań i odpowiedzi, mających na celu wyjaśnienie przynajmniej niektórych ważnych zagadnień. W "Poradniku", oprócz problematyki związanej z prowadzeniem ksiąg rachunkowych, znajdą Państwo także wiele ciekawych pytań odnoszących się do kwestii podatkowych (podatku od towarów i usług, kosztów uzyskania przychodów). Z lektury "Poradnika" dowiedzą się Państwo m.in., czy firma musi wystawiać faktury VAT za drobne usługi księgowe, czy wydatki na szczepienia ochronne stanowią koszty uzyskania przychodów, czy można wymienić fakturę, która jest w obrocie, w jaki sposób przechowywać i dekretować dokumenty elektroniczne, a także jak ująć w księgach rachunkowych darowiznę czy wyjazd pracownika na szkolenie. Na te i wiele innych, równie wnikliwych pytań, znajdą Państwo odpowiedzi w naszej publikacji. Mamy nadzieję, że szeroki zakres tematyczny poruszanych problemów ułatwi Państwu wykonywanie obowiązków i rozwieje przynajmniej niektóre z wątpliwości pojawiające się w codziennej pracy.

Stan prawny na 5 października 2010 r.

Opracował PRZEMYSŁAW MAŃKO

WYŚLIJ PYTANIE

pgp@infor.pl

1. Czy należy skorygować fakturę zaliczkową w przypadku rezygnacji z części zamówienia

Klient wpłacił zaliczkę. Przy wystawieniu faktury końcowej okazało się, że klient rezygnuje z części towaru. Czy w takiej sytuacji należy wystawić fakturę końcową z rozliczoną zaliczką, czy też korektę faktury zaliczkowej i fakturę końcową?

Treść faktur zaliczkowych określają przepisy § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Z przepisów tych wynika, że faktury zaliczkowe powinny zawierać m.in. dane dotyczące zamówienia lub umowy. Są nimi: nazwa (rodzaj) towaru lub usługi, cena netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawka podatku, kwota podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy. Oznacza to, że rezygnacja przez klienta z części zaliczkowanego zamówienia powoduje, iż faktura zaliczkowa częściowo traci swoją aktualność. Konieczne jest w tej sytuacji wystawienie faktury korygującej do faktury zaliczkowej. A zatem właściwym rozwiązaniem jest w przedstawionej sytuacji wystawienie faktury korygującej fakturę zaliczkową oraz faktury końcowej (nawiązującej do skorygowanej treści faktury zaliczkowej). Błędem jest, w ocenie autora, ograniczanie się tylko do wystawienia faktury końcowej z uwzględnioną w jej treści otrzymaną zaliczką.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00