Prawo Spółek 6/2006 z 01.06.2006, str. 20
Data publikacji: 01.06.2006
Skutki zmiany I Dyrektywy dla polskiego prawa spółek (cz. I)
Z coraz większym zainteresowaniem w literaturze pojawia się kwestia europejskich regulacji w zakresie spółek. Dzieje się tak niewątpliwie z uwagi na coraz bogatsze w tej dziedzinie orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości1, jak też z powodu wejścia w życie 8 października 2004 r. rozporządzenia Rady nr 2157/2001 w sprawie statutu spółki europejskiej2 i związanymi z tym pracami nad ustawą o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej3. Wydaje się jednak, że poza nimi zaistniały i inne powody do rozważań poświęconych europejskiemu prawu spółek (a szczególnie I Dyrektywie z tego zakresu) w związku z koniecznością dostosowania prawa polskiego do zachodzących w nim zmian. Dostarcza ich dyrektywa 2003/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 czerwca 2003 r. zmieniająca dyrektywę Rady 68/151/EWG w zakresie wymagań dotyczących jawności w odniesieniu do niektórych typów spółek4.
WOJCIECH ŁUKOWSKI
prezes Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabrycznej
Zakres I Dyrektywy
Analizę zmian należy zacząć od przypomnienia roli i zadań I Dyrektywy. Dyrektywa ta, wydana w roku 1968, miała służyć znoszeniu ograniczeń w zakresie swobody przedsiębiorczości wobec będących odpowiednikami spółek akcyjnych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek komandytowo-akcyjnych, wyróżnionych w ten sposób, bowiem często ich działalność rozciąga się poza granice terytorium krajowego. Dyrektywa dotyczy jawności rejestru spółek i jej skutków, ważności ich zobowiązań oraz kwestii nieważności spółki. Zasadniczym przedmiotem jej regulacji, będącym przedmiotem analizy, jest kwestia jawności danych i dokumentów dotyczących spółek, a więc w istocie prowadzenie rejestrów spółek. Regulując kwestie jawności spółek dyrektywa nakazuje „ujawnienie” określonych w jej art. 2 „dokumentów i informacji” czy też „ogłaszanie (…) dokumentów i danych”. To drugie tłumaczenie I Dyrektywy, przez wiele lat funkcjonujące w Polsce jako podstawowe, stało się nawet podstawą zapisu art. 5 w projekcie kodeksu spółek handlowych, według którego wszystkie dokumenty wymienione w art. 2 I Dyrektywy miały być ogłaszane w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym”. Szczęśliwie od tego zamysłu projektodawca odstąpił, poprzestając na uznaniu za zgodne z I Dyrektywą ogłaszania tylko wpisu w rejestrze wynikającego ze złożenia dokumentów lub zgłoszenia danych. Z art. 2 I Dyrektywy wynika przy tym obowiązek ujawniania określonych oraz . Chodzi o: