Prawo Spółek 11/2006 z 01.11.2006, str. 28
Data publikacji: 01.11.2006
Pomoc publiczna a postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu (cz. II)
W pierwszej części tego opracowania został zaprezentowany pogląd o istnieniu związku pomiędzy zagadnieniem pomocy publicznej a postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu. Poniżej wskazujemy na najbardziej istotne konsekwencje praktyczne wynikające z przyjęcia takiego założenia.
Tomasz Jasiński
zastępca naczelnika Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych Urzędu Miejskiego w Gliwicach, doktorant na Uniwersytecie Śląskim
Procedura przyznawania pomocy publicznej a upadłość z możliwością zawarcia układu
Pomoc podlegająca notyfikacji
Procedurę notyfikacji pomocy publicznej reguluje w sposób szczegółowy rozporządzenie Rady (WE) nr 659/19991, a także u.p.s.p.p., która w znacznej części ma charakter wykonawczy w stosunku do rozporządzenia i określa m.in. sposób przygotowania projektów pomocy oraz postępowanie przed Prezesem UOKiK, które poprzedza notyfikację pomocy do Komisji Europejskiej2.
Wspomniana ustawa reguluje m.in. postępowanie w zakresie pomocy indywidualnej na restrukturyzację. Wprawdzie przepisy te nie są zsynchronizowane z regulacjami pr. upadł. i napraw., jednak z pewnymi modyfikacjami mogą mieć zastosowanie w ramach postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu. Ustawa definiuje pomoc indywidualną na restrukturyzację (art. 2 pkt 6) jako wsparcie przewidziane w planie restrukturyzacji, który określa działania mające na celu przywrócenie przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku, a w szczególności sposób finansowania tych działań. Tak sformułowana pomoc indywidualna na restrukturyzację ma szerszy zakres zastosowania wykraczający poza ramy p.u.n., a konstrukcja przepisów u.p.s.p.p. jest raczej dostosowana do takich przypadków restrukturyzacji przedsiębiorstw, gdzie przedsiębiorca opracowuje plan restrukturyzacji, w ramach którego zobowiązania będą podlegać redukcji, odroczeniu terminu zapłaty, w wyniku zawieranych z wierzycielami umów oraz wydawanych przez organy administracji decyzji w zakresie zobowiązań publicznoprawnych, co będzie możliwe po pozytywnym zakończeniu procedury notyfikacji. W związku z tym wydaje się być konieczne zaadaptowanie tych przepisów na potrzeby postępowania upadłościowego.
