Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-04-06

Numer identyfikacji podatkowej (NIP) - zasady funkcjonowania

Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, nazywana dalej ustawą o NIP, wprowadziła obowiązek ewidencyjny. Podlegają mu osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami (np. spółki cywilne, jawne, partnerskie i komandytowe). Obowiązkowi podlegają także inne podmioty, jeżeli są podatnikami, w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków i składek ubezpieczeniowych. Podmioty objęte obowiązkiem ewidencji otrzymują numery identyfikacji podatkowej, dalej nazywane NIP. Ewidencja prowadzona jest przez urzędy skarbowe właściwe dla podatnika lub płatnika.

Ze względu na znaczenie, jakie ten dziesięciocyfrowy numer ma w praktyce obrotu gospodarczego, warto poświęcić mu trochę więcej uwagi i przybliżyć podstawowe zagadnienia związane z ewidencją podatników, przy jednoczesnej sygnalizacji obszarów, w których mogą się pojawić trudności.
Postępowanie w sprawie nadania NIP
Postępowanie w sprawie nadania NIP prowadzone jest na podstawie Ordynacji podatkowej, z tym wyjątkiem, że w sprawach o stwierdzenie nieważności decyzji o nadaniu NIP termin wynosi 7 lat od dnia doręczenia decyzji.
Nadanie NIP następuje w drodze decyzji wydanej przez urząd skarbowy.
NIP nie może mieć ukrytego lub jawnego charakteru znaczącego. Urząd skarbowy nie może więc w nim określić cech podatnika, płatnika podatku albo płatnika składek ubezpieczeniowych.
KIEDY ZGŁASZAMY SIĘ PO NIP?
Termin dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego zależy od przyczyny, z jakiej go dokonujemy. W przypadku gdy z przepisów prawnych wynikają różne terminy dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, podatnik, płatnik podatku oraz płatnik składek ubezpieczeniowych dokonuje zgłoszenia jeden raz, w terminie najwcześniejszym. Z obowiązku jednokrotnego zgłoszenia wynika, że dany podmiot może posiadać tylko jeden NIP.
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00