Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2002-02-10

Stres w pracy - unormowania europejskie

Problematyka stresu w pracy zajmuje ważne miejsce w europejskim prawie pracy.

Anna Łuczak
Centralny Instytut Ochrony Pracy
Unormowania europejskie, związane z problematyką stresu w miejscu pracy, określa norma ISO 10075: „Zasady ergonomiczne odnoszące się do problemu obciążenia psychicznego pracą” (Ergonomic principles related to mental work-load). Prace nad nią rozpoczęto w 1986 roku, kiedy odbyło się pierwsze spotkanie grupy roboczej WG 2, powołanej do pracy nad ISO 10075 i działającej w ramach Komitetu Technicznego ISO TC 159.
Norma ISO 10075 obejmuje zasady ergonomiczne odnoszące się do każdego typu pracy. Dokument ten składa się z trzech części. Pierwsza zawiera definicje podstawowych pojęć oraz opis przyjętego, dla potrzeb opracowania normy, modelu stresu i reakcji człowieka na stres. Część druga odnosi się do zasad projektowania, mających na celu optymalizowanie wielkości obciążenia psychicznego na różnego typu stanowiskach pracy. Część trzecia dotyczy metod i narzędzi pomiaru obciążenia psychicznego w miejscu pracy.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00