Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 23/2006 z 06.06.2006, str. 34
Data publikacji: 02.07.2018
Wyłączenia w administracji publicznej
Przy zatrudnianiu na stanowiskach pracy wymagających lojalności pracowników wobec państwa członkowie Unii Europejskiej mogą wprowadzać pewne ograniczenia.
Joanna Pysiewicz-Jężak
Wyjątki od swobodnego przemieszczania się pracowników w Unii Europejskiej dotyczą również zatrudnienia w administracji publicznej. Stanowi o tym art. 39 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (zwanego dalej TWE).
Pojęcie administracji publicznej podobnie jak względy porządku, bezpieczeństwa i zdrowia publicznego, na które może powoływać się państwo chcące ograniczyć zasadę swobodnego przepływu pracowników, nie jest definiowane przez akty prawa wspólnotowego.
Jednak z uwagi na fakt, że wyłączenie to stanowi wyjątek od jednej z fundamentalnych swobód obowiązujących w UE, powinno być interpretowane w sposób jednakowy na terenie całej Wspólnoty. W każdym państwie członkowskim administracja publiczna może obejmować inny krąg podmiotów, dlatego możliwość wprowadzenia oddzielnych definicji pojęcia administracji publicznej przez każde z państw członkowskich na podstawie kryteriów krajowych mogłaby doprowadzić do niedozwolonych praktyk naruszających swobodę przemieszczania się pracowników. Z tego powodu państwa członkowskie muszą brać pod uwagę kryteria wypracowane w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (zwanego dalej dalej ETS).
