Przepisy ogólne w zakresie oświaty
Ubiegły rok obfitował w zmiany dotyczące oświaty. Nie wszystkie jednak zaczęły obowiązywać od 1 września 2012 r. Data wejścia w życie niektórych regulacji została przesunięta na styczeń 2013 r. lub nawet na wrzesień 2014 r. Trwają również prace nad nowymi przepisami nowelizacji ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), wprowadzającymi istotne zmiany w zakresie finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego w oświacie.
1. Ustawa o systemie oświaty
Z początkiem roku szkolnego 2012/2013 wprowadzono istotne zmiany dotyczące struktury szkolnictwa zawodowego. Ich celem było wytworzenie systemowych powiązań między kształceniem, szkoleniem i pracą, gwarantujących obywatelom możliwość dostosowywania kwalifikacji do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Założeniem zmian było również włączenie pracodawców w proces kształcenia zawodowego, co jest warunkiem koniecznym podniesienia jego poziomu. Podstawowym zadaniem nowych regulacji było zwiększenie skuteczności i efektywności systemu kształcenia zawodowego i ustawicznego w kontekście oczekiwań rynku pracy dzięki:
1) systemowemu powiązaniu szkolnictwa zawodowego z rynkiem pracy, w tym:
● wdrożeniu mechanizmu skłaniającego szkoły do dostosowywania oferty edukacyjnej do potrzeb regionalnego rynku pracy i oczekiwań pracodawców,
● uelastycznieniu struktury kształcenia zawodowego i systemu potwierdzania kwalifikacji;
2) zwiększeniu dostępności i efektywności kształcenia zawodowego i zewnętrznemu potwierdzaniu jego efektów, w tym włączeniu szkół zawodowych w system kształcenia ustawicznego poprzez zawodowe kursy kwalifikacyjne.
Modyfikacja systemu oświaty objęła zatem m.in.:
● klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego,
● podstawy programowe kształcenia w zawodach,
● dostosowanie struktury szkolnictwa do kształcenia zawodowego i ustawicznego,
● system potwierdzania kwalifikacji zawodowych,
● rozbudowę systemu kształcenia ustawicznego.
Większość zmian w tym zakresie zaczęła obowiązywać z początkiem września 2012 r. Określono m.in., że Ustalenia te powinny być dokonane w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i po zasięgnięciu opinii powiatowej i wojewódzkiej rady zatrudnienia co do zgodności nauczanego zawodu z potrzebami rynku pracy i strategią rozwoju województwa (art. 39 ust. 5 ustawy o systemie oświaty). Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
