Przygotowanie ksiąg do sporządzenia sprawozdania finansowego
Kolejnym, po inwentaryzacji, etapem zmierzającym do sporządzenia sprawozdania finansowego jest zamknięcie kont bilansowych. Ustala się obroty strony Wn i strony Ma każdego konta oraz saldo, które jest różnicą między stronami. Ustalenie sald jest podstawą do sporządzenia zestawienia obrotów i sald. Równie ważnym etapem jest wycena bilansowa aktywów i pasywów i ewentualne wprowadzenie korekt do ksiąg rachunkowych jednostki oświatowej.
1. Zestawienie obrotów i sald
Jednostki oświatowe na koniec każdego okresu sprawozdawczego sporządzają zestawienie obrotów i sald na podstawie zapisów na kontach księgi głównej. Sporządzanie zestawienia obrotów i sald pozwala zidentyfikować błędy ze szczególnym uwzględnieniem tych naruszających zasadę podwójnego zapisu. Zestawienie obrotów i sald księgi głównej zawiera (art. 18 ust. 1 uor):
● symbole lub nazwy kont,
● salda kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obroty za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz salda na koniec okresu sprawozdawczego,
● sumę sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz sald na koniec okresu sprawozdawczego.
Obroty sporządzanego zestawienia powinny być zgodne z obrotami dziennika lub obrotami zestawienia obrotów dzienników częściowych.
