Organy kontrolne i ich uprawnienia nadzorcze
W niniejszym opracowaniu ze względu na aktualność danych w nim zawartych odnosimy się do wyników działalności kontrolnej oraz nadzorczej dwóch organów:
● Najwyższej Izby Kontroli,
● regionalnych izb obrachunkowych
- na przestrzeni ostatnich lat dotyczących działalności placówek oświatowych.
1. Najwyższa Izba Kontroli
Podstawą działania Najwyższej Izby Kontroli (dalej: NIK) jest ustawa z 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli. Z ustawy tej wynika, że NIK jest naczelnym organem kontroli państwowej, a do jej zadań należy kontrola działalności:
● organów administracji rządowej,
● Narodowego Banku Polskiego,
● państwowych osób prawnych,
● innych państwowych jednostek organizacyjnych.
Może kontrolować także działalność:
● organów samorządu terytorialnego,
● samorządowych osób prawnych,
● innych samorządowych jednostek organizacyjnych.
Najwyższa Izba Kontroli może również kontrolować działalność innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych (przedsiębiorców) w zakresie, w jakim wykorzystują one majątek lub środki państwowe lub komunalne oraz wywiązują się ze zobowiązań finansowych na rzecz państwa, w szczególności wykonują zadania zlecone lub powierzone przez państwo lub samorząd terytorialny i wykonują zamówienia publiczne na rzecz państwa lub samorządu terytorialnego.
Spektrum kontroli, jakie może przeprowadzać NIK, jest więc bardzo szerokie. Tym samym NIK może kontrolować:
1) samorząd terytorialny:
● gminy,
● powiaty,
● województwa;
2) inne samorządowe osoby prawne;
3) samorządowe jednostki organizacyjne.
NIK, kontrolując jednostki samorządu terytorialnego, bada w szczególności wykonanie budżetu państwa oraz realizację ustaw i innych aktów prawnych w zakresie działalności:
● finansowej,
● gospodarczej,
● organizacyjno-administracyjnej.
W obszarze zainteresowania NIK mieszczą się także wszelkie kwestie dotyczące funkcjonowania oświaty w Polsce, a kontrola działalności samorządu terytorialnego przeprowadzana jest pod względem:
