Organy społeczne szkoły
Wstęp
Szkołą kieruje dyrektor przy pomocy wicedyrektora. Nie jest to jednak jedyny organ działający w placówce. Oprócz dyrektora i jego zastępcy w szkole funkcjonują jeszcze organy społeczne, czyli rada szkoły, rada rodziców i samorząd uczniowski. W ten sposób zostały one nazwane w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Nie są one samodzielnymi i niezależnymi zrzeszeniami, gdyż działają w strukturze szkoły. Nie do końca wszystkie są "społeczne", ponieważ w skład rady szkoły wchodzą, oprócz przedstawicieli rodziców i uczniów, także reprezentanci nauczycieli. Ustawa o systemie oświaty nie jest więc konsekwentna. Trudno stwierdzić, jaka wspólna cecha tych organów stanowi kryterium ich wyodrębnienia w ramach "organów społecznych". Jeżeli przyjmie się, że przymiotem tym jest udział w zarządzaniu szkołą wraz z dyrektorem, to wówczas należy do nich zaliczyć także radę pedagogiczną. Takie kryterium przyjęto w niniejszym Poradniku. Rada pedagogiczna jest bowiem organem, który reprezentuje całe grono dydaktyczne. Posiada ono duży wpływ na funkcjonowanie placówki. Spośród wszystkich organów współdziałających z dyrektorem ma najwięcej kompetencji o charakterze kluczowym dla działania szkoły. Organ ten, oprócz kompetencji opiniodawczych, posiada także szerokie uprawnienia stanowiące, co przekłada się na jej duży wpływ na kierowanie szkołą spośród kolegialnych organów szkoły.
