5. Wieloletnia prognoza finansowa JST
Wieloletnia prognoza finansowa JST stanowi jedną z najważniejszych nowych instytucji uregulowanych w ustawie o finansach publicznych. Przepisy ustawy wprowadzają obowiązek średnioterminowego prognozowania finansowego oraz uściślają obowiązki w zakresie wieloletniego planowania inwestycji.
5.1. Uwagi ogólne
Normatywna treść wieloletniej prognozy finansowej czyni z niej narzędzie średnioterminowego prognozowania finansowego wspomagające proces planowania rocznego budżetu.
Części składowe wieloletniej prognozy finansowej - art. 226, art. 228
Przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2009 r. przewidywały 2 instytucje związane z opracowywaniem wieloletnich prognoz i planów:
1) wykaz inwestycji wieloletnich oraz
2) prognozę długu JST.
Ustawa o finansach publicznych scala te różne formy średnioterminowego prognozowania i planowania, ustanawiając obowiązek opracowania wieloletniej prognozy finansowej.
Wieloletnia prognoza finansowa powinna zostać przyjęta w formie uchwały organu stanowiącego i obejmować 3 zasadnicze składniki:
1) prognozę finansową sensu stricte obejmującą dochody, przychody, wydatki i rozchody oraz prognozę kwoty długu wraz z objaśnieniami przyjętych wartości,
2) wykaz przedsięwzięć planowanych do realizacji ("wieloletni plan inwestycyjny"),
3) upoważnienia do zaciągania zobowiązań (co prawda nie jest to składnik obowiązkowy prognozy, a jedynie fakultatywny, ale na tyle istotny, że nie sposób wyobrazić sobie wieloletniej prognozy pozbawionej takiego upoważnienia).
Zapamiętaj
Wieloletnia prognoza finansowa powinna obejmować rok budżetowy oraz co najmniej 3 kolejne lata, chyba że limity wydatków objęte wykazem przedsięwzięć obejmują okres dłuższy. W takim przypadku okres objęty prognozą powinien odpowiadać okresowi dla jakiego ustalono limity.
Wynika stąd wniosek, że . Rozwiązanie polegające na opracowywaniu kolejnej prognozy na okres następujący po okresie objętym prognozą poprzednią prowadziłoby bowiem do sytuacji, w której:
