6. Budżet JST
Kluczową instytucją finansów samorządowych jest roczny plan finansowy JST - budżet.
6.1. Prawny kontekst budżetu
Nowa ustawa o finansach publicznych zachowuje w zasadzie strukturę ustawy obowiązującej dotychczas (czyli do 31 grudnia 2009 r.). Do budżetu JST stosują się zatem nie tylko przepisy zawarte w rozdziale 1 działu V ustawy o finansach publicznych, ale także podstawowe zasady dotyczące planów finansowych wszystkich jednostek sektora finansów publicznych. Podstawowe znaczenie dla zawartości i charakteru prawnego budżetu mają zwłaszcza art. 44 ust. 1, art. 46 oraz art. 52 ustawy o finansach publicznych.
Zgodnie z art. 44 ust. 1 (odpowiednik art. 35 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r.) wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:
● ustawie budżetowej,
● uchwale budżetowej JST lub
● planie finansowym JSFP.
Przepis ten wyraża podstawową funkcję uchwały budżetowej, tzn. funkcję autoryzacji dokonywania wydatków.
Zapamiętaj
Wydatki mogą być ponoszone o tyle, o ile autoryzacja (upoważnienie) do ich dokonania zostało zawarte w budżecie.
Zasada ta została uzupełniona art. 52 ustawy o finansach publicznych (odpowiednik art. 34 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r.), zgodnie z którym ujęte w budżetach JST dochody oraz przychody stanowią prognozy ich wielkości, natomiast wydatki oraz łączne rozchody, stanowią nieprzekraczalny limit, tzn. limit, którego przekroczenie stanowiłoby naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
budżetu w zakresie wydatków, a w pewnym zakresie także przychodów (w zakresie łącznej kwoty) jest podstawową cechą instytucji budżetu występującą we wszystkich krajach OECD i w zasadzie nie zmieniła się w porównaniu ze stanem prawnym sprzed 1 stycznia 2010 r. Dotyczy to także zreformowanej instytucji . Wydatki finansowane w ramach tych rachunków podobnie jak do 31 grudnia 2009 r. powinny być ujęte w załączniku do uchwały budżetowej. Ponadto doprecyzowano pojęcie limitu rozchodów - dotyczy on całej kwoty, a nie jej poszczególnych składników.
