7. Dług publiczny JST
Przepisy nowej ustawy o finansach publicznych nie wprowadzają większych modyfikacji w zakresie możliwości zaciągania przez JST zobowiązań zaliczanych do długu publicznego.
7.1. Uwagi ogólne
Normatywna definicja długu publicznego, a właściwie państwowego długu publicznego, zawarta w ustawie o finansach publicznych nie uległa zmianie. Zgodnie z tą definicją, państwowy dług publiczny obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych z następujących tytułów:
● wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne,
● zaciągniętych kredytów i pożyczek,
● przyjętych depozytów,
● wymagalnych zobowiązań wynikających z odrębnych ustaw oraz prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych decyzji administracyjnych,
● wymagalnych zobowiązań uznanych za bezsporne przez właściwą JSFP będącą dłużnikiem.
Zapamiętaj
Pomimo niefortunnego użycia w ustawie o finansach publicznych określenia "państwowy dług publiczny", chodzi o zobowiązania wszystkich JSFP, a w szczególności jednostek podsektora samorządowego.
Państwowy dług publiczny oblicza się jako wartość nominalną zobowiązań po wyeliminowaniu wzajemnych zobowiązań między jednostkami sektora finansów publicznych. Przepisy określają pojęcie wartości nominalnej dla poszczególnych tytułów długu.
Zasadniczą normatywną przesłanką istnienia dostępu jednostek samorządowych do rynku kapitałowego jest w odniesieniu do planów finansowych uchwalanych na szczeblu lokalnym. Z kolei możliwość generowania deficytów wymaga ustalenia dopuszczalnych źródeł ich pokrywania, niezaliczanych do zwykłych dochodów budżetu (tzw. wpływy "pod kreską", w krajowej rachunkowości budżetowej nazywane przychodami). Ustawa o finansach publicznych przewiduje następujące sposoby :
